Zodra je website online staat, is het niet de bedoeling dat je op je lauweren gaat rusten. Een website moet altijd in beweging zijn. Dat is niet mijn mening, dat is de wens van Google. En stiekem is Googles wil gewoon wet. Eigenlijk is dat wel te nuanceren, want nu val ik de zoekmachinegigant natuurlijk wel heel hard aan. Google heeft uitgesproken dat ze websites die regelmatig nieuwe content plaatsen of hun website updaten, voorrang geven op andere websites. Dus als niemand binnen jouw branche aan diens website sleutelt, is er niets aan de hand. Doet iemand dan wel, dan krijgt-ie van Google een streepje voor op de rest.
Zo houd je jouw website in beweging
Het lijkt een fikse klus, je website blijven ontwikkelen. Laat ik heel eerlijk zijn: die tijd zal je niet komen aanwaaien. Het kost best veel tijd en energie om bezig te zijn met het schrijven van nieuwe teksten. Je moet onderwerpen bedenken, een goede opbouw realiseren, je teksten schrijven en nalezen… dat is niet iets dat je in een verloren kwartiertje doet. Voor het schrijven van teksten moet je echt wel tijd inplannen.
Je kunt echter ook een kortere weg nemen. Het is namelijk ook goed als je oude teksten eens kritisch bekijkt en anders formuleert. Daarbij kun je twee tactieken inzetten:
- Goed gelezen artikelen verbeteren. Dat is natuurlijk een heel aantrekkelijke manier om je site nog beter in de kijker te spelen. Die scoren immers al goed in Google! Het is echter lastiger om een goed artikel beter te laten scoren: de concurrentie is immers feller.
- Minder goede artikelen verbeteren. Dat is misschien nog wel slimmer om te doen. Als je website 30 pagina’s of blogs heeft, en er worden er maar 4 écht goed van gelezen, dan moet je je afvragen wat er mis is met die andere 26. Zijn ze niet goed geschreven? Gaan ze over het verkeerde onderwerp? Kun je de artikelen ombuigen naar interessante content die up-to-date is?
Zo verbeter je bestaande teksten
Je kunt via Google Analytics precies zien welke pagina’s er goed bezocht worden, mits je Google Analytics hebt gekoppeld aan Search Console.
- Open Google Analytics
- Ga in de linker menubalk naar Acquisitie
- Klik in het submenu op Search Console
- Klik op Bestemmingspagina’s
- Zoek nu in de rechterbalk naar de webpagina waarvan je de statistieken wil zien. Klik hier op en je ziet alle zoekopdrachten die gegeven zijn om op die pagina te komen.
- Achter de zoektermen zie je hoe vaak de zoekterm is gebruikt, hoe vaak er op is geklikt, wat de positie was in de zoekresultaten en wat de Click Through Rate is (de verhouding tussen de vertoningen in Google en het aantal kliks dat je hebt gekregen.
Wat moet je met deze informatie? Welnu: zodra je weet waar geïnteresseerden op zoeken, kun je die zoekopdrachten verwerken in je tekst! Staan er woorden in die jij zelf niet gebruikt? Pas dan een paar woorden aan. Is de zinsopbouw net anders en kun je die makkelijk aanpassen? Gewoon doen! Het zorgt er voor dat je bij die zoekopdrachten hoger in de resultaten naar voren komt.
Webteksten schrijven: zelf doen of uitbesteden?
Goede teksten schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Soms heb je iemand nodig die met een verse blik naar je verhaal kijkt, of iemand die gewoon een goed lopend verhaal op papier kan zetten. Een tekstschrijver dus, die de het schrijven van webteksten voor zijn rekening kan nemen. Daarbij is het prettig een vast persoon te hebben – die kan zich inlezen in je bedrijf en je producten of diensten, daarmee kun je sparren over mogelijke onderwerpen, ontwikkelingen in de markt en nieuwsberichten. Bovendien schrijft iedereen op een andere manier, met een andere toon. Voor stukje rust en structuur in je teksten is het verstandig om ze door één en dezelfde persoon te laten (her)schrijven.
Toch zijn er ook voordelen aan het zelf schrijven: op die manier kun je jouw unieke kennis, ervaring en passie beter naar voren laten komen. In zo’n geval kan het laten herschrijven en redigeren van teksten een goede optie zijn. Dat scheelt je veel tijd – die je als ondernemer natuurlijk beter kunt besteden dan aan het nalezen van je eigen tekst!