Het internet zorgt voor veel bedrijven voor de nodige kopzorgen. Aan de ene kant maakt het je bedrijf ontzettend zichtbaar. Je bent niet langer gebonden aan een bepaald pand of een bepaalde locatie om je diensten aan te bieden. Dat kan je enorme kostenposten besparen en veel klanten opleveren. Aan de andere kant zorgt juist die laagdrempeligheid ook voor een gigantische toename aan concurrenten. Denk maar eens na: als je niet meer nodig hebt dan een overbodige slaapkamer of een stukje ongebruikte zolderruimte als magazijn, waar houdt het dan op? Het is dus een kwestie van zien en gezien worden. Maar hoe zorg je dat speurders op het internet op jouw website terecht komen?
De vormgeving van je website is niet belangrijk
Juist. Dat is even een mooie binnenkomer, niet? De vormgeving doet er niet toe. Een flitsende website met filmpjes en animaties? Het trekt geen bezoekers. Laat al die trendwatchers dus maar lekker praten. Als je een nieuwe website wil ontwerpen omdat die van jou hopeloos verouderd is, dan kun je natuurlijk luisteren, maar om bij iedere nieuwe trend in de restyle-trein te stappen? Ik raad het je absoluut af.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat een lelijke website klanten kan wegjagen. Als je webwinkel eruit ziet alsof hij in de avonduren in Microsoft Word in elkaar is geknutseld door de kinderen van de lokale basisschool, zal dat niet bepaald vertrouwen uitstralen. Maar een gedegen ontwerp is genoeg. Het gaat immers om de inhoud en de producten die je verkoopt.
Snelheid van je website is heel belangrijk
Waar de vormgeving een ondergeschoven onderwerp is, vind Google het zeker wel fijn als je site een goede snelheid heeft. De richtlijn is dat de website binnen drie seconde in beeld moet zijn. Daarbij kun je trucjes toepassen dat plaatjes pas geladen worden als ze in beeld komen, maar als de bezoeker langer dan drie seconde moet wachten, haakt-ie al snel af.
Voor mobiele apparaten
Als het gaat om vormgeving, is het ook belangrijk om te zorgen dat je website te bezoeken is op mobiele apparaten. Responsive, noemen ze dat. Een responsive website past zich aan op het apparaat waarop het bekeken wordt. Gebruikt je bezoeker een smartphone? Dan zal de website smaller worden gemaakt. Een eventuele zijbalk zal dan bijvoorbeeld onder de hoofdtekst komen te staan, zodat alle tekst goed leesbaar is. Webshops hebben het hier wat lastiger, maar ook daar zijn goede modules en plug-ins voor beschikbaar.
Trek bezoekers met interessante verhalen
Het belangrijkste is de vraag: waarom zoeken mensen iets op Google? Wat zoeken ze precies? Op welke vraag willen bezoekers een antwoord? Naar welk product en welke dienst of oplossing zoeken jouw klanten? En wat kun jij die mensen bieden? Als je antwoord kunt geven op die vragen, dan weet je waar jij je pijlen op moet richten. Niet ieder jaar een fancy logo of een nieuw ontwerp, maar goede informatie en een antwoord op de vraag van je toekomstige klanten! Wanneer jij weet wat je klanten zoeken, kun je daar ook gericht aan gaan werken op je website. Je kunt online content maken waar mensen iets aan hebben, dat ze graag willen weten.
Goede webteksten zijn belangrijker dan vormgeving
Door verschillende bureaus is onderzoek gedaan naar het effect van vormgeving en naar dat van goede teksten. En wat blijkt? Wanneer je besluit om je bestaande teksten aan te pakken, zal je dat tot vijf keer betere resultaten opleveren dan wanneer je aan de slag gaat met de styling van je website! Naar het schrijven van nieuwe blogs of online artikelen kun je natuurlijk ook aan de slag gaan met het herschrijven van bestaande teksten. Die teksten kun je namelijk nog beter toespitsen op de wensen van de lezers.