Websites zijn er in alle kleuren en maten. De een nog spannender en indrukwekkender dan de ander. Er zijn een heleboel factoren waar je op kunt letten, waar je op moet letten en waar je met een grote boog omheen moet lopen. Hier moet je op letten bij het ontwerpen van je website.
De bezoeker staat voorop
Laat dat het belangrijkste uitgangspunt zijn van het ontwerp van je nieuwe website. Je maakt een website om gezien te worden. De gebruiker moet daar dan ook plezier in hebben. Plezier is misschien een groot woord, maar het moet de gebruiker in ieder geval zo min mogelijk moeite kosten om te vinden wat hij zoekt. Het menu moet duidelijk en overzichtelijk zijn, de informatie goed in beeld. Heb je een webshop? Zorg dan dat alle informatieschermen duidelijk zijn. Ik heb wel eens een goed gevuld boodschappenmandje achtergelaten omdat de beloofde 10 euro korting na aanmelding van de nieuwsbrief nergens te verzilveren leek.
Hoe sneller, hoe beter
Naast de duidelijkheid en helderheid van je website is de snelheid ook heel erg belangrijk. Heb je een gelikt uitziende website met veel grote foto’s en filmpjes? Dan duurt het te lang voor de website in beeld komt en klikt de gebruiker je site al weg voor hij iets heeft kunnen zien. Een eenvoudige website kan dus meer opleveren dan een dure website waar een team aan grafische vormgevers aan heeft gezeten.
Alles op je mobiel
Alle informatie moet overal beschikbaar zijn. In zo’n wereld leven we nu eenmaal. Je moet midden in de nacht, als je met autopech langs de snelweg staat, nog een zak verse koffiebonen kunnen bestellen voor op kantoor. Dat doe je niet via een normale computer, natuurlijk, maar via een smartphone. Als je naar het beginscherm van Google Analytics kijkt, kun je zien hoe veel van je bezoekers gebruik maken van een computer, hoe veel van een tablet en hoe veel mensen er vanuit een smartphone je site bezoeken. Moet je nagaan! Zorg op zijn minst voor een website die responsive is, zodat deze zich aanpast aan het formaat van je beeldscherm. Beter nog is een AMP-versie van je website, waarbij het meeste van de boventallige opmaak-informatie overboord wordt gegooid.
Stijl en uitstraling
Natuurlijk hoef je geen witte website online te zetten met kleine plaatjes en lappen tekst. Welnee! Het is natuurlijk heel belangrijk dat je website ook uitstraalt wie je bent en wat je doet. Dat doe je natuurlijk met kleuren, logo’s en foto’s. Houdt wel rekening met het feit dat ook die elementen de laadsnelheid van je website enorm kunnen vertragen. Regelmatig worden grote foto’s gebruikt, die echter maar klein worden weergegeven. Zonde, want die grote foto’s worden wel geladen! Beter is het in zo’n geval om in Photoshop te zorgen dat de foto’s het juiste formaat hebben, eventueel licht gecomprimeerd voor meer snelheid van je website.
Speel ook vooral met kleur. De nieuwe Gutenberg-blokken maken het mogelijk om iedere alinea een andere kleur mee te geven, waarmee je leuke effecten kunt bereiken door accepten te leggen. Dat is bovendien veel beter dan een foto of – nog erger – een film als achtergrond!
Wees duidelijk
Mensen willen geïnformeerd worden. Ze willen iets weten, iets leren, iets ontdekken. Waarom ze een bepaald product moeten kopen, waarom ze een dienst bij jou moeten afnemen. Simpele vragen, waar je een helder antwoord op moet geven. Dat houdt in dat je soms een verhalend stuk moet schrijven (een blog), maar soms ook heel puntsgewijs een opsomming moet maken. Zo komt je bezoeker nooit voor verrassingen te staan. Overtuig je klant met krachtige teksten!
Teksten schrijven is een vak apart
Hoewel er bij het ontwerpen en bouwen van een website snel gekeken wordt naar webdesignbureaus, is dat bij het schrijven van teksten vaak niet het geval. Eigenlijk vreemd: het schrijven van teksten is niet alleen een tijdrovend karwei, maar het is ook een vak dat je moet leren en waar je je in moet ontwikkelen. Goed lopende verhalen schrijven die een boodschap overbrengen is niet eenvoudig! Wil je dus een duidelijke boodschap overdragen aan je publiek, schroom dan niet om een freelance tekstschrijver in te zetten voor het schrijven of herschrijven van je webteksten.